Seiteninhalt

Drei-Burgen-Wanderweg

Startpunt: Erfenstein
Afstand: 7 km

Het startpunt van deze tocht is een zandsteenblok op de kruising van Schankentalstrasse in Erfenstein. De tocht heeft een helling van zo'n 300 m en kan in twee tot drie uur worden gedaan. Vanaf de parkeerplaats in Erfenstein kun je de weg tussen Frankeneck en Elmstein oversteken en de wit-groene of wit-rode markering door de Schankentalvallei volgen. Het Erfensteinkasteel ligt aan de linkerkant. 300 meter na het laatste huis is er een pad, met wit-groene markering, en de aanduiding " Esthal 4.5 km ", dat direct naar de kasteelruïne leidt. Volg na het bezoeken van de ruïnes de groen-witte of wit-rode markeringen in de richting van een rotspartij, waanran je het bospad neemt dat staat aangegegeven met een "1". Het Spangenberg kasteel ligt aan je linkerhand. Het pad gaat nog 500 meter verder naar een splitsing in de weg, waar een bospad naar de vallei leidt. Ga verder op het bsopad aangeduid met een "1" totdat je ter hoogte van de straat aankomt: Op het kruispunt leidt een paardenpad 300 meter verder de heuvel op. Je gaat dan naar links een smal pad op dat eindigt in Breitenstein, op de parkeerplaats. Achter de parkeerplaats (richtingElmstein ) ligt een indrukwekkend  steenblok met de ingekerfde worden - " R. Breitenstein, 500 Schritt "). Volg het grindpad zo'n 300 meter totaan een trede-achtige ingang aan de linkerkant, die je langs een oud kasteelpad leidt naar Ruine Breitenstein ( via het poortgebouw van het lagere kasteelgedeelte kun je op het hogere gedeelte van het kasteel komen). Vervolg de wandeling, je kunt het brede pad door het bos, terug naar de parkeerplaats nemen. Vanaf daar ga je rechtsaf richting de Totenkopfstraße (aangegeven met een " 1 ", groen-wit of groen-blauw). Na het passeren van het spoor van de “Kuckucksbahn” kun je het eerste bospad aan je linkerhand nemen,direct naast het spoor naar het Forsthaus Breitenstein en volg dit pad dat parallel loopt aan de Totenkopfstraße. Na 300 meter ga je naar links via een steil grindpad (Alte Weinweg) en neem het eerste pad links . Na ongev. 1000 meter zie je een zitbank waar je naar rechts kunt langs het houtsnijwerk van de Stutgarten en richting kasteel. Hier heb je een keuze: Je kunt ofwel linksaf op een horizontaal pad dat je in vijf minuten leidt naar kasteel Spangenberg, of je kunt rechts klimmen via een bospad totdat je arriveert bij een zandsteengroeve, waarvan de zandsteenblokken die 500 jaar geleden werden weggehakt om de weide af te bakenen nog steeds de vinden zijn. Negeer de aanduidingen richting kasteel en blijf op dit pad richting kasteel. De afdaling naar je startpunt gaat via het Alten Burgweg kasteel in minder dan 10 minuten.